вторник, 21 август 2018 г.

НАРЕЧИЯ fertig/bereit – къде е разликата?


Да си готов (да си завършил, приключил нещо) или да си готов за нещо предстоящо, в немския език се изразява чрез две наречия - fertig и bereit.

1. fertig sein (mit D.) – готов съм, завършвам нещо
При употребата на наречието fertig в болшинството от случаите се указва, че вие сте завършили/приключили нещо. Ако това, което сте завършили, се изразява с помоща на съществително, то пред това съществително се слага предлога mit. Съществителното и определителния член са задължително в дателен падеж, тъй като предлога mit е от групата на предлозите, управлявани от Dativ.

Примери:
Аз вече приключих работата – Ich bin mit der Arbeit schon fertig.
Завършихте ли вече заданието/Готови ли сте със задачата? – Sind Sie mit der Aufgabe schon fertig?
Скоро завърших тази книга – Ich bin mit diesem Buch bald fertig.
Яденето още ли не е готово?Еда ещё не готова? – Ist das Essen noch nicht fertig?

2. bereit sein – готов съм (да направя нещо)
При употребата на bereit, в по-голямата част от случаите, изречението се дели на главно изречение и инфинитивна конструкция: “Готов съм да направя това – Ich bin bereit, das zu machen” (“Ich bin bereit” – главното изречение, а “das zu machen” – инфинитивна конструкция). Не забравяйте, че в инфинитивната конструкция пред глагола винаги има частица zu. Ако глагола е с делима представка, то zu стои между представката и глагола и се пише слято (например, aufzustehen).

Примери:
Готов съм да изпълня/направя задачата – Ich bin bereit, die Aufgabe zu machen.
Готов ли си днес да работиш (поработиш)? – Bist du bereit, heute zu arbeiten?
Готов ли сте след седмица да започнете работа? – Sind Sie bereit, in einer Woche die Arbeit aufzunehmen?
Още не съм готов да уча едновременно два езика – Ich bin noch nicht bereit, zwei Sprachen gleichzeitig zu lernen.
Анна и Мария, готови ли сте да разкажете своята/вашата история? – Anna und Marija, seid ihr bereit, eure Geschichte zu erzählen?



Няма коментари:

Публикуване на коментар

Konjunktiv II - полезни съвети

В тази статия няма да има обяснение какво е konjunktiv ii , защото вече съм писала за това и преди. Можете да намерите този материал на ст...