сряда, 3 август 2016 г.

Глаголи-съществителни, оборот war + Infinitiv



Всеки глагол може да бъде превърнат в съществително, означаващо действие, например:

Das Spielen auf dem Rasen ist streng verboten. –Играенето в тревата е строго забранена.

Fragen kostet nichts. – Питането нищо не струва

Ето как става промяната:

fragen (питам) —> das Fragen (питане),

baden (къпя се) —> das Baden (къпане),

essen (ям) —> das Essen (хранене),

einkaufen (пазарувам) —> das Einkaufen (пазаруване).

Т. е.: просто вземаме инфинитива и поставяме пред него члена за среден род das (то: действието).

Подобни съществителни немците често използват там, където ние използваме глаголи:

Er geht zum Baden. – Той отиде на къпане. = Er geht baden.

Er war beim/am Baden, als der Einbrecher kam. – Дой е бил в банята /на къпане /дословно/, когато е влезнал крадеца.

Beim Baden – изразява се някакво продължаващо, дълго действие, по време на което може да се извърши някакво друго действие.

А може и така:

Wo warst du? – Ich war baden. – Къде беше? – Бях да се къпя.

Това е особен вид оборот – глаголът sein в минало време + Infinitiv – позволяващ да се изрази продължителност на действието в миналото. И така:

Wo warst du? – Ich war einkaufen. – Къде беше? – Бях в магазина/да пазарувам.

Ich war beim Einkaufen. – Аз бях на покупки.

Ich habe eingekauft. – Аз напазарувах (действието е актуално към настоящият момент).

Ich kaufte ein. – Бях да пазарувам (действието не е свързано с настоящето, просто разказ за минали събития).

На български може да се каже не само участвам, но и вземам участие; не само помагам, а и мога да помогна/оказвам помощ... Подобни устойчиви глаголни съчетания ползват с особена любов немците: Abschied nehmen – прощавам се (вземам си сбогом), zum Ausdruck bringen – изразявам (пристъпвам към изразяване), in Erfüllung gehen – изпълнявам (пристъпвам към изпълнение) … Такива глаголни съчетания могат да бъдати  не само със съществителни: zugute kommen – влиза в действие, за да се възползва, vor sich gehen – действам, действа се…

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Konjunktiv II - полезни съвети

В тази статия няма да има обяснение какво е konjunktiv ii , защото вече съм писала за това и преди. Можете да намерите този материал на ст...